Адаптація та/ або модифікація навчання для дітей з ООП

Діти та учні з ООП, як і всі інші діти, краще розвиваються у правильно організованому середовищі, в якому кожна дитина може навчатися у власному темпі. Деякі з цих дітей потребують особливої допомоги та підтримки, яка може полягати в застосуванні стратегій адаптації або модифікації навчального процесу. 

МЕТА стратегії адаптації чи модифікації: навчитися визначати яка допомога та підтримка потрібні дітям з ООП;навчитися організовувати середовище, коригувати методи роботи, планувати заходи підтримки для дітей з ООП. 

Принципи АДАПТАЦІЇ або МОДИФІКАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ:

Забезпечення якісного навчання шляхом оволодіння новими навичками та знаннями дитині з ООП;

 Формування навчальної поведінки;

Забезпечення можливості спілкування дитини з ООП з нормо-типовими однолітками; Розвиток та стимулювання уваги під час навчання;

Забезпечення можливості демонстрації дитиною з ООП своїх знань;

Соціалізація та соціальна адаптація. 

Терміни: АДАПТАЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА (ІНТЕГОРВАНОГО КУРСУ) - зміна методів і способів навчання, рівня складності завдань з урахуванням індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами (далі - учні) БЕЗ зміни загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання; 

Характеристики АДАПТАЦІЇ:

спрямовані на підтримку учня з ООП та на забезпечення його участі в навчальному процесі та діяльності колективу; 

передбачають зміну характеру навчання та подачі інформації; 

не змінюють сутність навчальної програми. 

 Яким чином здійснюється АДАПТАЦІЯ:

1. пристосування середовища (доступність будівлі, відповідність освітлення, адаптація меблів, доступних матеріалів та робочого місця тощо);

2. Психолого-педагогічні стратегії (візуалізація навчального процесу, дрібнення завдань, спрощені адаптовані інструкції та алгоритми);

3. Навчальні матеріали та завдання (візуальні або аудіо матеріали, картки, покрокові інструкції)

4. Система та критерії оцінювання (оцінювання за загальною системою з урахуванням індивідуальних особливостей учня.

 Важливо: адаптація означає зміни в процесі викладання, навчальному матеріалі, в результатах. Але адаптація застосовується у випадках, коли дитина з ООП повністю сприймає мету та завдання загальної навчальної програми, проте потребує додаткового обладнання або додаткових пояснень! 

МОДИФІКАЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА (ІНТЕГОРВАНОГО КУРСУ) - зміна змісту (шляхом спрощення, виключення, об'єднання тощо) навчання з урахуванням особливих освітніх потреб учнів ІЗ зміною загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання.

 Характеристики МОДИФІКАЦІЇ: 

спрямована на забезпечення можливості навчання дітей з ООП;

змінює характер навчання; передбачає зміну освітніх цілей, змісту або складності навчальних завдань. 

 Яким чином здійснюється МОДИФІКАЦІЯ:

1. Спрощення (часткове зменшення складності цілей і (або) змісту предметів;

2. Виключення : а)виключення деяких кінцевих цілей й (або) змісту в окремій навчальній дисципліні; б) виключення одного або декількох навчальних предметів;

3. Поєднання, ущільнення: а) інтеграція (об'єднання) кінцевих цілей, змісту - напр вивчення длини/ довжини не тільки в математиці, а ще й під час образотворчого мистецтва чи на індивідуальних корекційних заняттях; б) інтеграція двох або більшої кількості навчальних предметів в один курс.

Важливо: іноді діти з інтелектуальними (когнітивними) порушеннями не можуть опанувати загальноосвітню програму навіть за певною адаптацією! У таких випадках навчальна програма підлягає модифікації, змінюючи кількість предметів, навчальне навантаження, кінцевий результат відповідно до освітніх проблем дитини.

Декілька важливих правил при здійсненні адаптації / модифікації навчального процесу:

1. Не використовувати адаптацію, якщо вона не потрібна!

2. Вибирати адаптацію, виходячи з потреб учня!

3. Рекомендувати лише ту адаптацію, яка необхідна в індивідуальному випадку. 

4. Планувати адаптацію заздалегідь (для педагогів/ вихователей). 

5. Визначити, чи потребує обраний спосіб адаптації якоїсь іншоі адаптації (спеціальних підручників, навчальних матеріалів тощо). 

Таким чином, адаптація та модифікація це головні стратегії, спрямовані на допомогу дітям з особливими освітніми потребами, які використовуються під час спільного навчання з однолітками, але розрізняються щодо наявності навчальних цілей та змісту самої програми. 

* інформація з законодавства по інклюзії, курсу лекцій по інклюзивному навчанню, та частково взята з вебінару «Освітній процес в контексті інклюзивного навчання» (автор В.Шевченко).

Адреса:
44661, Волинська обл., Маневицький район, смт Колки, вул. Шкільна , 3 
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати