Адаптація та/ або модифікація навчання для дітей з ООП
Діти та учні з ООП, як і всі інші діти, краще розвиваються у правильно організованому середовищі, в якому кожна дитина може навчатися у власному темпі. Деякі з цих дітей потребують особливої допомоги та підтримки, яка може полягати в застосуванні стратегій адаптації або модифікації навчального процесу.
МЕТА стратегії адаптації чи модифікації: навчитися визначати яка допомога та підтримка потрібні дітям з ООП;навчитися організовувати середовище, коригувати методи роботи, планувати заходи підтримки для дітей з ООП.
Принципи АДАПТАЦІЇ або МОДИФІКАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ:
Забезпечення якісного навчання шляхом оволодіння новими навичками та знаннями дитині з ООП;
Формування навчальної поведінки;
Забезпечення можливості спілкування дитини з ООП з нормо-типовими однолітками; Розвиток та стимулювання уваги під час навчання;
Забезпечення можливості демонстрації дитиною з ООП своїх знань;
Соціалізація та соціальна адаптація.
Терміни: АДАПТАЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА (ІНТЕГОРВАНОГО КУРСУ) - зміна методів і способів навчання, рівня складності завдань з урахуванням індивідуальних потреб учнів з особливими освітніми потребами (далі - учні) БЕЗ зміни загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання;
Характеристики АДАПТАЦІЇ:
спрямовані на підтримку учня з ООП та на забезпечення його участі в навчальному процесі та діяльності колективу;
передбачають зміну характеру навчання та подачі інформації;
не змінюють сутність навчальної програми.
Яким чином здійснюється АДАПТАЦІЯ:
1. пристосування середовища (доступність будівлі, відповідність освітлення, адаптація меблів, доступних матеріалів та робочого місця тощо);
2. Психолого-педагогічні стратегії (візуалізація навчального процесу, дрібнення завдань, спрощені адаптовані інструкції та алгоритми);
3. Навчальні матеріали та завдання (візуальні або аудіо матеріали, картки, покрокові інструкції)
4. Система та критерії оцінювання (оцінювання за загальною системою з урахуванням індивідуальних особливостей учня.
Важливо: адаптація означає зміни в процесі викладання, навчальному матеріалі, в результатах. Але адаптація застосовується у випадках, коли дитина з ООП повністю сприймає мету та завдання загальної навчальної програми, проте потребує додаткового обладнання або додаткових пояснень!
МОДИФІКАЦІЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТА (ІНТЕГОРВАНОГО КУРСУ) - зміна змісту (шляхом спрощення, виключення, об'єднання тощо) навчання з урахуванням особливих освітніх потреб учнів ІЗ зміною загального обсягу навчального навантаження та очікуваних результатів навчання.
Характеристики МОДИФІКАЦІЇ:
спрямована на забезпечення можливості навчання дітей з ООП;
змінює характер навчання; передбачає зміну освітніх цілей, змісту або складності навчальних завдань.
Яким чином здійснюється МОДИФІКАЦІЯ:
1. Спрощення (часткове зменшення складності цілей і (або) змісту предметів;
2. Виключення : а)виключення деяких кінцевих цілей й (або) змісту в окремій навчальній дисципліні; б) виключення одного або декількох навчальних предметів;
3. Поєднання, ущільнення: а) інтеграція (об'єднання) кінцевих цілей, змісту - напр вивчення длини/ довжини не тільки в математиці, а ще й під час образотворчого мистецтва чи на індивідуальних корекційних заняттях; б) інтеграція двох або більшої кількості навчальних предметів в один курс.
Важливо: іноді діти з інтелектуальними (когнітивними) порушеннями не можуть опанувати загальноосвітню програму навіть за певною адаптацією! У таких випадках навчальна програма підлягає модифікації, змінюючи кількість предметів, навчальне навантаження, кінцевий результат відповідно до освітніх проблем дитини.
Декілька важливих правил при здійсненні адаптації / модифікації навчального процесу:
1. Не використовувати адаптацію, якщо вона не потрібна!
2. Вибирати адаптацію, виходячи з потреб учня!
3. Рекомендувати лише ту адаптацію, яка необхідна в індивідуальному випадку.
4. Планувати адаптацію заздалегідь (для педагогів/ вихователей).
5. Визначити, чи потребує обраний спосіб адаптації якоїсь іншоі адаптації (спеціальних підручників, навчальних матеріалів тощо).
Таким чином, адаптація та модифікація це головні стратегії, спрямовані на допомогу дітям з особливими освітніми потребами, які використовуються під час спільного навчання з однолітками, але розрізняються щодо наявності навчальних цілей та змісту самої програми.
* інформація з законодавства по інклюзії, курсу лекцій по інклюзивному навчанню, та частково взята з вебінару «Освітній процес в контексті інклюзивного навчання» (автор В.Шевченко).